Voorkom de zomerdip!

Heerlijk, de zomervakantie komt er weer aan. Een periode waarin kinderen veranderen van leerlingen in zwemmers, kampeerders, wandelaars en klimmers. Een tijd om alles even te vergeten en de school voor zes weken achter je te laten.

Helaas, vergeten sommige kinderen soms iets te veel, waardoor ze in een zomerdip terecht komen. Zeker voor de leesvaardigheid is dat een bekend fenomeen, daarvoor geldt “if you don’t use it, you’ll lose it”. Vooral kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus en zwakke lezers lijken daar last van te hebben (Kim & Quinn, 2013). Het is daarom goed dat kinderen ook in de vakantie blijven lezen.

Om de zomerdip te voorkomen zijn er zomerprogramma’s ontwikkeld. Programma’s waarin kinderen gestimuleerd worden om tijdens de vakantie te blijven lezen. Een voorbeeld daarvan is het programma “vakantielezen” dat op verzoek van Stichting Lezen ontwikkeld is door Baselmans. Dit programma stimuleert niet alleen het lezen en de leesmotivatie van de kinderen, maar ook de leerkrachten worden aan het werk gezet. De meesters en juffen krijgen een goed gevulde koffer met boeken mee om tijdens de vakantie te lezen, zodat ze op de hoogte blijven van het boekenaanbod. Een goed initiatief dat ik van harte ondersteun.

In de praktijk blijkt het alleen niet zo eenvoudig te zijn om zwakke lezers tijdens de vakantie aan het lezen te krijgen. In een schoolse setting lukt het vaak nog wel, maar tijdens de vakantie is dat vaak een stuk ingewikkelder dat nog weleens gepaard gaat met ruzie.

Mijn tip is daarom, doe het in de vakantie eens anders. Lees bijvoorbeeld zelf regelmatig (in de tent of in het vakantiehuisje) voor of lees samen met je zoon of dochter een ‘samenleesboek’. Laat kinderen in de auto of in het vliegtuig ook eens naar boeken luisteren of neem strips mee op vakantie. Speel samen een bordspel met quizvragen (die voorgelezen moeten worden), lees en vergelijk samen vakantiefolders en reisgidsen en ga in gesprek over alle bezienswaardigheden.

Daarnaast adviseer ik, om kinderen ook te laten schrijven, omdat schrijfactiviteiten zeer bevorderlijk zijn voor de leesvaardigheid. Kinderen kunnen tijdens hun vakantie bijvoorbeeld een kaartje, een brief of een e-mail naar hun grootouders of vriendje schrijven. Zij kunnen een vakantiedagboek bijhouden met teksten, foto’s en plaatjes. Of nog anders: bij ons thuis is het op het moment een rage om de schrijfmethodiek van het thrillerduo Nicci French te imiteren, door om en om (zonder overleg) een stukje van een (spannend) verhaal te schrijven.

De vakantie komt eraan, mijn e-reader is gevuld en de “Vakantiebieb-app” gedownload. Ik zie er naar uit om, samen met de kinderen, naast de vele vakantiekilometers ook gezellige, boeiende en spannende leeskilometers te maken.

Dan rest mij eigenlijk alleen nog jullie een fijne vakantie toe te wensen met voor zowel kinderen, ouders als leerkrachten heel veel leesplezier. Tot in september!

Auteur: Mirjam Snel (juni 2018)